skontaktuj się z nami

Użyj formularza po prawej, żeby się z nami skontaktować

Ptasia 37
Gdańsk, pomorskie
Poland

+48 784595052

Naszą misją są wszelkie działania na rzecz rozwoju, edukacji i integracji społecznej dzieci, młodzieży i osób dorosłych z zaburzeniami rozwoju i funkcjonowania, a w szczególności osób z zespołem Downa

Metody terapii

Terapia w Fundacji JA TEŻ jest prowadzona w sposób holistyczny. Prawie każdy terapeuta posiada wykształcenie zarówno pedagogiczne jak i logopedyczne. W naszym zespole pracują również psycholog i fizjoterapeuta. Największą grupą odbiorców są dzieci wymagające stymulacji w obszarze ustno - twarzowym. Z tego powodu posiadamy przygotowanie z zakresu terapii miofunkcjonalnej.  Nie jest to jednak wystarczająca forma wsparcia dla dzieci z zespołem Downa, spektrum autyzmu czy niepełnosprawnością intelektualną  o innym podłożu. Gdy dziecko wymaga starannego programowania języka, stymulacji procesów myślenia, wspomagania rozwoju funkcji wzrokowych, słuchowych i ruchowych sięgamy przede wszystkim po takie metody jak: Metoda Krakowska, Down Syndrome Education, Dziecięca matematyka w połączeniu z systemem Numicon oraz inne uzupełniające sposoby wspierania rozwoju.


Metoda Krakowska

jest terapią neurobiologiczną, stanowi system wzajemnie powiązanych ze sobą elementów. Najistotniejszą wartością w myśleniu o terapii neurobiologicznej jest neuroplastyczność mózgu, a więc zdolność do trwałej zmiany neuronalnej pod wpływem uczenia się.

Nadrzędnym celem terapii jest zbudowanie systemu językowego w umyśle dziecka jako narzędzia poznawania świata. Językowy sposób myślenia, dokonywania kategoryzacji, czy postrzegania poszczególnych relacji rzeczywistości wyznacza rozwój intelektualny dziecka. Zatem w procesie terapeutycznym zmierzającym do ukształtowania języka dziecko otrzymuje stymulację wszystkich funkcji poznawczych. W procesie tym zachowana zostaje kolejność poszczególnych etapów rozwojowych, a więc sfera najbliższego rozwoju. Dziecko nie uczy się tego co już opanowało, uczy się zdobywania kolejnych umiejętności i rozwija ciekawość świata.

Terapeuci realizują siedemnaście elementów Metody Krakowskiej:

  • stymulację słuchową,

  • komunikację niewerbalną,

  • technikę komunikacyjną,

  • programowanie języka,

  • dziennik wydarzeń,

  • Symultaniczno – Sekwencyjną Naukę Czytania®,

  • terapię funkcji wzrokowych,

  • stymulację funkcji motorycznych,

  • wybór dominującej ręki,

  • stymulację zabawy,

  • stymulację mechanizmów lewopółkulowych,

  • kształtowanie zachowań społecznych,

  • poznanie wielozmysłowe,

  • stymulację pamięci,

  • ćwiczenia kategoryzacji,

  • kształtowanie myślenia przyczynowo – skutkowego,

  • logoterapię.

Dla kogo

Terapia prowadzona Metodą Krakowską skierowana jest głównie do dzieci, ale uwzględnia całą rodzinę i środowisko dziecka. Mały człowiek uczy się znaczeń wyłącznie w relacji z najbliższymi, zatem niezasadne byłoby, aby terapia kończyła się po opuszczeniu gabinetu terapeutycznego. To czego dziecko nauczy się przy stoliku, musi zostać wykorzystywane w codziennym życiu. Zadaniem terapeutów jest wskazywać rodzinie owe zależności i zaznaczać, które zadania warunkują pojawienie się danych umiejętności.

Odbiorcą Metody Krakowskiej może być każde dziecko, gdyż nie pracujemy z rodzajem zaburzenia, pracujemy z człowiekiem. Prowadzimy go krok po kroku na ścieżkę do lepszej przyszłości.


Downe Syndrome Education

Down Syndrome Education (DSE) w terapii to przede wykorzystywanie wizualnej strategii uczenia się nowych słów i zdobywania wiedzy, nauka przestrzegania poszczególnych elementów planu działania oraz reguł społecznych i kształtowanie samodzielności. Praca edukacyjna oparta na budowaniu relacji z dzieckiem i jego rodziną oraz na wykorzystywaniu mocnych stron dziecka do wzmacniania tych, które potrzebują większej uwagi.

Dzięki badaniom  DSE terapeuci mogą też skutecznie wspierać dzieci, rodziców i nauczycieli w procesie edukacji szkolnej. Każde dziecko, również z zespołem Downa ma prawo do edukacji w pobliżu domu lub innym przyjaznym miejscu wśród swoich rówieśników, którzy mogą być inspiracją zachowania społecznego i motywacji do podejmowania wysiłku intelektualnego.


Kształtowanie umiejętności matematycznych

Matematyka stanowi skuteczny sposób nauki myślenia, wnioskowania, poszukiwania rozwiązań. Są to umiejętności niezbędne do bezpiecznego rozwijania samodzielności.

Kształtowanie umiejętności matematycznych zaczyna się już w okresie przedszkolnym. Nie wystarczy przeliczanie ani znajomość cyfr i liczb. Kluczem wspinania się na coraz wyższe szczeble jest umiejętność dostrzegania relacji między poszczególnymi wartościami. Małe dzieci uczą się porównywać długości, ciężkość, odległość, położenie w przestrzeni i na płaszczyźnie, porównywać parzyste i nieparzyste części ciała, odkrywają matematykę w codziennym środowisku, liczą kroki, podskoki i jabłka, rozkładają talerzyki, żeby dla wszystkich wystarczyło. Wszystko po to, aby mogły potem porównywać zbiory liczbowe, dodawać, odejmować, mnożyć, czy liczyć procenty i działać na ułamkach.

Staramy się dobierać pomoce dydaktyczne indywidualnie do potrzeb, możliwości i preferencji dziecka. Jednym z takich narzędzi jest system klocków NUMICON.

METODA NUMICON

W rozwoju myślenia matematycznego wspieramy terapię metodą NUMICON opracowaną na Oxford University. Jej zadaniem jest stworzenie w umyśle dziecka obrazu liczby i jej wartości - poprzez nadanie jej wyobrażenia w postaci klocka o konkretnych rozmiarze, kolorze i ilości dziurek. Ten obraz pozwala na szybkie szacowanie wielkości oraz wprowadzanie kolejności, pojęć większy, mniejszy a także na podstawowe działania dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia.

Numicon to brytyjski system budowania umiejętności matematycznych u dzieci. Jego podstawą są klocki zaprojektowane z myślą o dziecięcych strategiach uczenia się, oparte na naturalnym rozwoju myślenia matematycznego. Wielką zaletą kształtów Numicon jest ich multisensoryczność, a więc wykorzystywanie kanału wzrokowego (kształt, kolor), a także taktylnego (otwory w kształtach).

Klocki NUMICON to nie tylko przejrzysta reprezentacja abstrakcyjnych dla dzieci liczb, ale również atrakcyjne narzędzie do nauki i zabawy. Dzięki klockom Numicon nauka matematyki może być przyjemna i efektywna. Klocki wykorzystywane są w edukacji matematycznej na całym świecie, zarówno w szkołach ogólnodostępnych jak i w szkołach integracyjnych i specjalnych. Serdecznie zapraszamy na zajęcia matematyczne z systemem Numicon prowadzone przez terapeutów Fundacji. 

DLACZEGO WARTO? 

  • system Numicon porządkuje nabywane przez dzieci umiejętności matematyczne, zgodnie z ich naturalnym rozwojem.

  • klocki opierają się zarówno na percepcji wzrokowej dziecka jak i na zmyśle dotyku,

  • dzieci pracujące systemem Numicon opierają swoje umiejętności o trwałą reprezentację liczb,

  • Numicon pozwala na wizualizację zależności między liczbami,

  • wszystkie wykonywane na klockach operacje oraz algorytmy działań arytmetycznych są przejrzyste, 

  • system Numicon pozwala na stymulację innych funkcji umysłowych i poznawczych, takich jak kategoryzacja, szeregowanie, układanie sekwencji, stymulowanie pamięci słuchowej i wzrokowej,

  • atrakcyjność klocków jest dużą motywacją do nauki matematyki. 


Elektrostymulacja w logopedii

Elektrostymulacja w logopedii to wspomagająca forma całościowej terapii skierowanej na poprawę artykulacji, ułożenie języka, siłę mięśni, połykanie, czy domykanie ust. W elektrostymulacji wykorzystuje się prąd o niskich częstotliwościach. Jest to metoda całkowicie bezpieczna. Ewentualne przeciwskazania określają terapeuci w wywiadzie z rodzicami.


Mikropolaryzacja

Mikropolaryzacja to nieinwazyjne przezczaszkowe wykorzystanie  prądu stałego (tDCS) w  celu stymulacji lub hamowania określonych obszarów korowych mózgu. Jest to forma wspierająca całość terapii, stosowana najczęściej w celu  pobudzenia ośrodków mowy oraz poprawy pamięci i koncentracji. Kwalifikacji na dziesięciodniowy cykl mikropolaryzacji dokonuje terapeuta podczas wywiadu z rodzicem.


Terapia miofunkcjonalna

Terapia miofunkcjonalna to ćwiczenia aparatu artykulacyjnego wykonywane czynnie przez dziecko lub manualnie przez terapeutę w celu poprawy ułożenia języka, regulowania siły mięśni, korekty gryzienia i połykania oraz zmiany toru oddechowego. Często wymaga połączenia z fizjoterapią, laryngologią ortodoncją.


Terapia karmienia

Trudności w gryzieniu, połykaniu, piciu lub wybiórczość pokarmowa to coraz częstsze trudności, z którymi borykają się dzieci i ich rodziny. Terapia karmienia polega na włączeniu odpowiedniej stymulacji miofunkcjonalnej i/lub oddziaływań sensorycznych oraz stopniowym rozszerzaniu diety wg ustalonego planu działania.


Biofeedback

Biofeedback czyli biologiczne sprzężenie zwrotne polega na dostarczeniu dziecku informacji zwrotnej o jego stanie fizjologicznym. Zmiany fizjologiczne organizmu monitorowane są przez specjalistyczne systemy pobierające dane z czujników w czasie rzeczywistym. 

Biofeedback wykorzystywany jest w terapii dzieci i dorosłych borykających się np. z:

  • Trudnościami w nauce

  • ADHD

  • Zaburzeniami koncentracji

Oceny potencjalnej skuteczności u danego dziecka/ pacjenta i kwalifikacji do tego rodzaju stymulacji dokonuje przygotowany terapeuta.


Kinesiotaping

Kinesiotaping czyli „plastrowanie dynamiczne” polega na przyklejeniu specjalnego elastycznego/rozciągliwego plastra na skórę w określonym przez logopedę lub fizjoterapeutę miejscu w celu  np.:

  •  wzmocnienia siły mięśni

  • zminimalizowania  ślinienia się

  • poprawy toru oddechowego

  • stabilizacji stawów


ORGANIZACJA TERAPII

Osoby zainteresowane udziałem w terapii prosimy o kontakt od poniedziałku do piątku:

tel: 515 543 339 - Marta ; mail: sekretariat@jatez.org.pl