Konferencja JA TEŻ - czerwiec 2023
KONFERENCJA EDUKACYJNA JA TEŻ
„GDAŃSKI MODEL EDUKACJI” – WSPÓŁPRACA NAUCZYCIELI, RODZICÓW I ŚRODOWISKA
TERMIN: 3-4 czerwca 2023
MIEJSCE: HOTEL SCANDIC GDAŃSK, ul. Podwale Grodzkie 9, 80-895 Gdańsk ; Sala konferencyjna Amsterdam
DLA KOGO: Konferencja przeznaczona dla nauczycieli, rodziców i terapeutów.
Konferencja „Gdański Model Edukacji” za nami. Mamy nadzieję, że tematy i informacje przekazane podczas tych 2 dni przyniosą owocne efekty. Dziękujemy wykładowcom za ogrom przekazanej wiedzy i pomysłów do doskonalenia procesów edukacji naszych dzieci. Dziękujemy też wszystkim uczestnikom za obecność, dyskusje, cenne uwagi i chęć wprowadzenia tych zmian w życie. Podziękowania ślemy również do Hotelu Scandic w Gdańsku za ugoszczenie nas i pyszne przerwy kawowe. Konferencja nie była w żaden sposób nagrywana, ale postaramy się w najbliższym czasie nagrać wszystkie wykłady osobno. Więcej informacji wkrótce.
Konferencja ma charakter konferencji praktycznej. Będziemy mówić na niej o tych wszystkich zagadnieniach, które warunkują rozwój w procesie dorastania i edukacji. Chcielibyśmy, żeby konferencja miała wymiar praktyczny. Każdy prelegent ma maksymalnie 30 minut na swój wykład i po każdym z nich mamy 10 minut na pytania.
Pierwszy dzień kończą Agata i Olga Komorowska autorki książki “Pozwól mu się zgubić”. Dziewczyny planują czas dla Państwa na rozmowę i podpisanie książek. Książki będą dostępne podczas Konferencji.
Drugi dzień kończy warsztat z przygotowania materiałów na lekcje. Po nim wydłużona sesja pytań i odpowiedzi. Fundacja przygotuje przykładowe materiały do edukacji szkolnej.
Dzień 2 - Niedziela, godz 9:00-16:30
9:00-9:30
Dlaczego Numicon jest nam potrzebny?
Iwona Różeńska-Simon
9:40-10:10
Rola zeszytów osobistych, dzienników wydarzeń
Katarzyna Ferrarius
10:20-10:50
Metody i sposoby aktywnej pracy - lekcje niepodawcze
Dagmara Kubiak
11:00-11:20
Przerwa na kawę
11:20-11:50
Kształt edukacji w szkole specjalnej (jesli z jakichkolwiek względów nie udała się edukacja w środowisku włczającym)
Magdalena Dawidowska
12:00-12:30
Relacja między dzieckiem i nauczycielem | Role nauczycieli |współpraca
Małgorzata Bulczak
12:40-13:20
Przykładowe zachowania trudne, z czego mogą wynikać i jak sobie z nimi radzić
Magdalena Dawidowska
13:30-14:00 Nastolatki - w drodze do samodzielności
Iwona Różeńska-Simon | Małgorzata Bulczak
14:10-14:50
Przerwa na lunch
14:50-15:50
Robimy materiał do wskazanego tematu i kompetencji wybranego dziecka - warsztat praktyczny
Fundacja JA TEŻ
15:50-16:30 - Pytania i odpowiedzi
16:30 - Koniec Konferencji
Dzień 1 - Sobota, godz 10:00-17:30
10:00-10:10 Otwarcie Konferencji
10:10-10:35
Gdański Model Edukacji (Miasto, Szkoła, Dziecko)
Dlaczego edukacja włączająca,
wyniki badań, założenia edukacyjne, profil edukacyjny
dzieci z zespołem Downa
Małgorzata Bulczak
10:45-11:15
Szkoła ogólnodostępna jako miejsce edukacji
i rozwoju dla dzieci i młodzieży z zespołem Downa
Monika Gołubiew-Konieczna
11:25-11:50
Włączenie i rola rówieśników
w procesie dojrzewania do samodzielności
Iwona Rózeńska - Simon
12:00-12:30
Budowanie środowiska motywujacego
do komunikacji
Magdalena Dawidowska
12:40-13:00
Przerwa na kawę
13:00-13:30
Edukacja wyprzedzająca
co oznacza, z czego wynika i jakie są jej zadania
Małgorzata Bulczak
13:40-14:10
Nauka czytania i pisania
Magdalena Dawidowska
14:20-15:00
Przerwa na lunch
15:00-15:30
Praca z materiałem wizualnym
Katarzyna Ferrarius
15:40-16:10
Wymagania odpowiednio dobrane do wieku
Magdalena Dawidowska
16:20-16:50
Ksztaltowanie i rozwój zachowań u dzieci z zespołem Downa
Natalia Nowaczyk
17:00-17:30
Pozwól mu się zgubić - stereotypy i przekonania
a samodzielność naszych dzieci
Olga i Agata Komorowska
17:45
KONIEC pierwszego dnia
Tematy konferencyjne
Czym jest Edukacja włĄczająca | Jak BUdować MODEL Włączenia | Miasto, Gmina, Szkoła, Środowisko
Edukacja elementarna
Profil edukacyjny
Nauka pisania i czytania
Budowanie środowiska motywującego do wypowiedzi/ budowania zdań/zadawania pytań
Praca z materiałem wizualnym
Rola zeszytów osobistych / dzienników wydarzeń
Włączenie
Rola rówieśników
Edukacja wyprzedzająca – rola nauczycieli i rodziców
Wymagania odpowiednio dobrane do potrzeb dziecka (stosunkowo wysokie)
Relacja między dzieckiem i nauczycielem
Rola pozytywnych komunikatów
Trudne zachowania (opór, agresja, ucieczki, zabieranie, rzucanie...) - z czego mogą wynikać i sposoby rozwiązań
Edukacja IV – VIII
Rola utrzymania wysokich wymagań edukacyjnych
Rola włączenia w klasach starszych (wzór rówieśników, szerszy materiał edukacyjny, możliwość rozwijania dialogów, nauka nowych znaczeń...)
Kształt edukacji w szkole specjalnej (gdy z indywidualnych przyczyn nie powiodło się włączenie - wysokie wymagania (w tym rola czytania z bogatą treścią poznawczą, emocjonalno - społeczną i pobudzającą wnioskowanie, edukacja przedmiotowa i pozbawiona infantylizacji, szukanie i stwarzanie okazji do komunikacji werbalnej oraz samodzielności
Pozytywne komunikaty i kształtowanie zachowań poprzez uwagę nauczycieli i rodziców - sposób mówienia odmienny niż u dzieci młodszych - dostosowanie do wieku
Zachowania trudne (opór, zainteresowanie dorastającym ciałem i zachowania z tym związane, niegrzeczne odpowiedzi wobec nauczycieli i rodziców, łamania znanych zasad, potrzeba samodzielności i samostanowienia
Tematy uzupełniające
Dojrzewanie i samoświadomość
Zachowania protestacyjne | samodzielność
Rozwój mózgu | Jakie znaczenie ma to, że się uczymy i jakie znaczenie czego się uczymy
Czego nam rodzicom nie wolno robić
Mowa własna
Pisanie na komputerze, wyszukiwanie informacji, robienie notatek
Kiedy i jaka samodzielność