#Jestem21 2025
#JESTEM21 to kampania społeczna na rzecz wiedzy i poznania osób z zespołem Downa współtworzona przez Fundację JA TEŻ oraz miasto Gdańsk w ramach modelu na rzecz równego traktowania punkt 2.5 - niepełnosprawność.
“Zgodnie z Konwencją Praw Osób Niepełnosprawnych osoby z niepełnosprawnością to takie, które „mają długotrwale naruszoną sprawność fizyczną, umysłową, intelektualną lub w zakresie zmysłów, co może, w oddziaływaniu z różnymi barierami, utrudniać im pełny i skuteczny udział w życiu społecznym, na zasadzie równości z innymi osobami”. Konwencja opiera się na założeniu, że każdej osobie, bez względu na wiek, płeć, rodzaj niepełnosprawności czy inne przesłanki, przysługują te same prawa, w tym prawo do bycia włączoną we wszystkie obszary funkcjonowania społeczeństwa. Założenia te są konsekwencją i wyrazem społecznego modelu niepełnosprawności opartego o prawa człowieka i uznanie jego przyrodzonej godności. Zgodnie z tym modelem całe społeczeństwo staje się odpowiedzialne za rozwiązywanie problemów powstających w sytuacji niepełnosprawności.
Konwencja stawia nam zatem za cel tworzenie takiej przestrzeni (prawnej, a w konsekwencji społecznej), w której osoby z niepełnosprawnością będą mogły stać się częścią społeczności, tworząc relacje z innymi jej członkami i członkiniami, czerpiąc z niej i wnosząc swój wkład, zgodnie z własnymi możliwościami. Kluczowe jest zatem doprowadzenie do zmiany postaw społecznych, co wymaga działań skierowanych zarówno do pełnosprawnej większości, jak i do osób z niepełnosprawnością. “
DLACZEGO?
Żeby tworzyć warunki do akceptacji osób z zespołem Downa trzeba doświadczać ich obecności w życiu już na poziomie dzieci. Prawdziwe poznanie osoby z zespołem Downa otwiera świat na jej akceptację i włączenie. Odsuwa lęk towarzyszący zwykłym kontaktom z nieznanym. Przy bliższym poznaniu odkrywamy niezwykłe wartości jakie płyną z prostoty myślenia i postrzegania świata przez pryzmat relacji i miłości. Nie każdy jednak w swoim życiu może prawdziwie doświadczyć takiej relacji, z uwagi na brak dzieci w otoczeniu, na przelotną znajomość, trudności w komunikacji, lęk oraz sam fakt, że dzieci z zespołem Downa w Polsce rodzi się niewiele jedno na 800 zdrowych urodzeń.
Chcemy mówić o dzieciach i osobach dorosłych z zespołem Downa, chcemy w tej kampani pokazać ich jako część zwykłego społeczeństwa. Chcemy pokazać, że przy wsparciu będą aktywnie uczestniczyć w życiu. Nie każdy musi być taki sam, ale każdy może nieść dobro, dzięki któremu zobaczymy i dotkniemy świata prawdziwych wartości, spokoju, miłości, zaufania i pełnej szczerości
ELEMENTY KAMPANII #JESTEM21 w roku 2025
Kampania trwa od 21 marca, czyli Światowego Dnia Osób z Zespołem Downa do 10 maja – V Balu Równych Szans
Obejmuje następujące działania:
21.03.2025
•Koncert w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej - na koncert zostaną zaproszone dzieci i młodzież ze szkół, w których realizujemy Gdański Model Edukacji Dzieci i Młodzieży z zespołem Downa, dyrekcja szkół oraz władze miasta Gdańska. Wystąpią muzycy ECEKON oraz studenci Akademii Muzycznej w Gdańsku.
21.03.2025
•Akcja kolorowej skarpetki - realizowana w Światowy Dzień Osób z zespołem Downa. We wszystkich szkołach na znak akceptacji różnorodności dzieci zakładają kolorowe skarpetki nie do pary.
21.03.2025
•List od chłopca, dziewczynki z zespołem Downa – jako listy do przeczytania przez nauczyciela na lekcji z wychowawcą, stają się podstawą rozmów i budowania zrozumienia
•Spotkania w wybranych w szkołach realizowane są w formie warsztatów, w których rozmawiamy o akceptacji, o włączeniu oraz o tym, że każdy z nas jest inny, ale każdy jest ważny i niezwykły.
21.03.2025-10.05.2025
•Kampania internetowa (Facebook oraz Instagram) pokazuje, że dla każdego jest miejsce w naszym świecie, pokazuje marzenia, nadzieje i możliwości osób z zespołem Downa.
10.05.2025
•V Bal Równych Szans w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim jest zakończeniem Kampanii. Dorosłe osoby z zespołem Downa pracują w obsłudze widza w teatrze. Goście balu będą mogli zobaczyć ich podczas pracy.
EFEKTY
Najważniejszym mierzalnym efektem jest włączenie osób z zespołem Downa w pracę w wymiarze zależnym od ich aktualnych możliwości.
Kampania #Jestem21 ma charakter cykliczny i jest prowadzona przez naszą fundację od 2019r. Wierzymy, że w ciągu 10 lat uda sięnam zmienić myślenie o zespole Downa.