Diagnoza
Diagnoza nie zawsze oznacza ustalenie przyczyny trudności dziecka. Najistotniejszym zadaniem diagnozy jest określenie umiejętności oraz trudności i ustalenie optymalnego planu wspierania dalszej drogi rozwoju.
Podczas konsultacji terapeuta ustala jakie narzędzie lub narzędzia najlepiej sprostają zadaniu postawienia funkcjonalnej diagnozy Twojemu dziecku. Nasi diagności korzystają głównie z testów: KOLD, KORP, KOSF, SON – R, SWM oraz Stanford Binet 5
KOLD
Karty Oceny Logopedycznej Dziecka - KOLD to standaryzowany test służący do oceny najważniejszych obszarów mowy dziecka w wieku od 1 miesiąca życia do ukończenia 9 roku życia. Test uzyskał pozytywną rekomendację Polskiego Związku Logopedów.
Konstrukcja testu KOLD umożliwia szybką i sprawną ocenę umiejętności dzieci w poszczególnych grupach wiekowych, a ustalone normy rozwojowe pozwalają na zorientowanie się, czy badane dziecko rozwija się w poszczególnych obszarach badania logopedycznego prawidłowo, czy wykazuje nieprawidłowości.
KOLD obejmuje dwie ścieżki badania:
KOLD – A – wykonywana jest w przypadku dzieci niezdiagnozowanych lub niewykazujących widocznych oznak dysharmonii i nieprawidłowości rozwojowych.
KOLD-PRE – wykonywana w przypadku dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego, powyżej 9 roku życia z diagnozą niepełnosprawności intelektualnej, z podejrzeniami o opóźnienie lub dysharmonie w rozwoju.
Rodzic otrzymuje pełną diagnozę najważniejszych obszarów mowy oraz program terapii. Wszystkie ćwiczenia w KOLD-PT (KOLD- PROGRAMY TERAPII) są dokładnie opisane i zawierają: cel ogólny i cele szczegółowe, osiągane umiejętności, wykonanie i przebieg ćwiczenia oraz proponowane pomoce terapeutyczne.
KORP
Karty Oceny Rozwoju Psychoruchowego - KORP to test pozwalający na ustalenie, czy diagnozowane dziecko rozwija się harmonijnie oraz zgodnie z oczekiwaniami rozwojowymi określonymi w ramach każdego przedziału wiekowego. Narzędzie jest standaryzowane i normalizowane na populacji dzieci polskich, przeznaczone dla dzieci w wieku od 1 miesiąca do ukończenia 9 roku życia.
Dzięki KORP można ocenić rozwój dziecka we wszystkich poniższych sferach:
A. Rozwój ruchowy
B. Motoryka precyzyjna i lateralizacja
C. Spostrzeganie wzrokowe i koordynacja wzrokowo-ruchowa
D. Komunikowanie się i mowa
E. Emocje i relacje społeczne
F. Funkcje behawioralne
G. Wiedza i umiejętności – obszar oceniający umiejętności przedszkolne i szkolne (dla dzieci w wieku od 3;0 do 9;11 r.ż.)
Po zakończonym badaniu rodzice otrzymują plan działań wspierających rozwój dziecka.
KOSF
Karty Oceny Słuchu Fonemowego - KOSF są testem przeznaczonym do oceny słuchu fonemowego u dzieci w wieku od 3;0 do 7;6 lat, a więc istotnej składowej koncentracji uwagi i prawidłowego rozwoju artykulacji.
Po wykonanym teście rodzice otrzymują również zalecenia do pracy wspierającej rozwój słuchu fonemowego w domu i/lub wybór metody terapeutycznej.
SWM
SWM to test do badania zagrożenia dysleksją dzieci w wieku od 3 do 6 lat. Pozwala na ocenę wielkości ryzyka dysleksji i włączenie odpowiednich działań minimalizujących jej skutki.
Test obejmuje:
- badanie dominacji stronnej,
- badanie funkcji słuchowych,
- badanie funkcji wzrokowych,
- badanie użycia języka,
- badanie pamięci sekwencyjnej,
- badanie grafopercepcji.
SON - R
SON – R jest holenderskim testem niewerbalnym do badania dzieci w wieku: 2,5-7. Pozwala określić poniższe funkcji warunkujących uczenie się języka mówionego i pisanego:
Przetwarzanie sekwencyjne – linearne (lewopółkulowe) – naśladowanie wzorów i grafomotoryka
Przetwarzanie symultaniczne - konkretne (prawopółkulowe) – analiza i synteza wzrokowa na podstawie składanie obrazków
Myślenie konkretne – sytuacyjne
Myślenie abstrakcyjne – tworzenie kategorii i wnioskowanie
Po zakończonym teście rodzice otrzymują opisową ocenę rozwoju dziecka oraz plan działań terapeutycznych lub wskazówki wspierające dalszy rozwój.
Stanford – Binet 5
Skala Inteligencji Stanford – Binet 5 to powszechnie stosowany na świecie test oceniający inteligencję i zdolności poznawcze badanych w wieku od 2 lat do dorosłości.
Opiera się na pięciu niewerbalnych podskalach (werbalnych lub niewerbalnych):
Rozumowanie płynne
Wiedza
Rozumowanie ilościowe
Przetwarzanie wzrokowo- przestrzenne
Pamięć robocza.
Skali niewerbalnej używa się jej do diagnozy osób słabosłyszących, a także osób z zaburzeniami komunikacji, autyzmem, trudnościami w nauce, poważnym uszkodzeniem mózgu, władających językiem polskim w sposób ograniczony z powodu pochodzenia, oraz w przypadku afazji lub udaru, które negatywnie wpływają na zdolności językowe jednostki.
Wyniki badania to tzw. wechslerowskie ilorazy inteligencji. Wyniki pełnego badania testem obejmują iloraz ogólny, iloraz werbalny, iloraz niewerbalny oraz wyniki poszczególnych czynników oraz wiek umysłowy.