Wyspy umiejętności JESTEM GŁODNA - kolejne kroki do samodzielności
Malgorzata Bulczak
Jednym z najważniejszych punktów realizowanych w projekcie „Wyspy Samodzielności — Jestem Głodna” jest przygotowanie dzieci do samodzielnej organizacji swojego miejsca pracy. Jako świadomi dorośli wkładamy wysiłek, by nauczyć dzieci, zamiast je wyręczać, a co za tym idzie:
gdy dziecku coś spadnie, SPOKOJNIE zachęcamy, by samo to podniosło, nie wyręczamy go
gdy dziecko wykona jakieś działanie niedokładnie, zwracamy uwagę, by samo się poprawiło, nie wyręczamy gogdy dziecko nabrudzi, może samo (lub z niewielką pomocą) posprzątać, nie wyręczamy go
dziecko może samo kroić, jeśli staniemy za nim i pokażemy, jak to się robi
dziecko jest w stanie załadować i wyładować zmywarkę / wytrzeć talerze i powinno to być jego obowiązkiem, gdyż tak jak inni członkowie rodziny je i korzysta z naczyń.Na początku może się to wydawać trudne, ale stosując metodę małych kroków (np. w tym tygodniu moje dziecko wstawia wszystkie szklanki do zlewu / myje warzywa, gdy gotujemy obiad / nakrywa do stołu / przygotowuje śmieci), powoli zwiększamy jego autonomię, a co za tym idzie, poczucie kontroli i pewność siebie. To, że dziecko na początku buntuje się, by czegoś nie zrobić, nie oznacza, że nie będzie z siebie (BARDZO) dumne, gdy nabędzie daną umiejętność. A taki widok to miód na serce każdego rodzica!
Projekt Wyspy umiejętności jest dofinansowany z środków PFRON przekazywanych przez miasto Gdańsk. Projekt prowadzi Barbara Arcyman i Natalia Dudek.