skontaktuj się z nami

Użyj formularza po prawej, żeby się z nami skontaktować

Ptasia 37
Gdańsk, pomorskie
Poland

+48 784595052

Naszą misją są wszelkie działania na rzecz rozwoju, edukacji i integracji społecznej dzieci, młodzieży i osób dorosłych z zaburzeniami rozwoju i funkcjonowania, a w szczególności osób z zespołem Downa

#Jestem21

 #JESTEM21 to kampania społeczna na rzecz wiedzy i poznania osób z zespołem Downa współtworzona przez Fundację JA TEŻ oraz miasto Gdańsk w ramach modelu na rzecz równego traktowania punkt 2.5 - niepełnosprawność.

“Zgodnie z Konwencją Praw Osób Niepełnosprawnych osoby z niepełnosprawnością to takie, które „mają długotrwale naruszoną sprawność fizyczną, umysłową, intelektualną lub w zakresie zmysłów, co może, w oddziaływaniu z różnymi barierami, utrudniać im pełny i skuteczny udział w życiu społecznym, na zasadzie równości z innymi osobami”. Konwencja opiera się na założeniu, że każdej osobie, bez względu na wiek, płeć, rodzaj niepełnosprawności czy inne przesłanki, przysługują te same prawa, w tym prawo do bycia włączoną we wszystkie obszary funkcjonowania społeczeństwa. Założenia te są konsekwencją i wyrazem społecznego modelu niepełnosprawności opartego o prawa człowieka i uznanie jego przyrodzonej godności. Zgodnie z tym modelem całe społeczeństwo staje się odpowiedzialne za rozwiązywanie problemów powstających w sytuacji niepełnosprawności.

Konwencja stawia nam zatem za cel tworzenie takiej przestrzeni (prawnej, a w konsekwencji społecznej), w której osoby z niepełnosprawnością  będą mogły stać się częścią społeczności, tworząc relacje z innymi jej członkami i członkiniami, czerpiąc z niej i wnosząc swój wkład, zgodnie z własnymi możliwościami. Kluczowe jest zatem doprowadzenie do zmiany postaw społecznych, co wymaga działań skierowanych zarówno do pełnosprawnej większości, jak i do osób z niepełnosprawnością. “

DLACZEGO?

Żeby tworzyć warunki do akceptacji osób z zespołem Downa trzeba doświadczać ich obecności w życiu już na poziomie dzieci. Prawdziwe poznanie osoby z zespołem Downa otwiera świat na jej akceptację i włączenie. Odsuwa lęk towarzyszący zwykłym kontaktom z nieznanym. Przy bliższym poznaniu odkrywamy niezwykłe wartości jakie płyną z prostoty myślenia i postrzegania świata przez pryzmat relacji i miłości. Nie każdy jednak w swoim życiu może prawdziwie doświadczyć takiej relacji, z uwagi na brak dzieci w otoczeniu, na przelotną znajomość, trudności w komunikacji, lęk oraz sam fakt, że dzieci z zespołem Downa w Polsce rodzi się niewiele jedno na 800 zdrowych urodzeń.

Chcemy mówić o dzieciach i osobach dorosłych z zespołem Downa, chcemy w tej kampani pokazać ich jako część zwykłego społeczeństwa. Chcemy pokazać, że przy wsparciu będą aktywnie uczestniczyć w życiu. Nie każdy musi być taki sam, ale każdy może nieść dobro, dzięki któremu zobaczymy i dotkniemy świata prawdziwych wartości, spokoju, miłości, zaufania i pełnej szczerości

ELEMENTY KAMPANII #JESTEM21 w roku 2024

29.01-20.04.2024 - Kampania internetowa (FB i IG) - pokazuje, że dla każdego jest miejsce w naszym świecie. W ramach Kampanii prezentujemy dwie serie filmowe: „Lekcje 1-6 JA TEŻ Jestem” oraz „Spacer z Michałem Milką cz.1-4”. Pokazują one marzenia, nadzieje i możliwości osób z zespołem Downa

01.03-21.03.2024 - Warsztaty i listy w szkołach

  • List od chłopca, dziewczynki z zespołem Downa – jako list do przeczytania przez nauczyciela na lekcji z wychowawcą. Listy stają się podstawą rozmów i budowania zrozumienia

  • Spotkania w wybranych szkołach (warsztaty dla dzieci) - w których rozmawiamy o akceptacji, o włączeniu oraz o tym, że każdy z nas jest inny, ale każdy jest ważny i niezwykły

21.03.2024 - Akcja kolorowej skarpetki - realizowana w Światowy Dzień Osób z zespołem Downa. We wszystkich szkołach na znak akceptacji różnorodności dzieci zakładają kolorowe skarpetki nie do pary

20.04.2024  - IV BAL RÓWNYCH SZANS w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim - zamknięcie tegorocznej kampanii. Dochód z balu zostanie przeznaczony na wsparcie edukacji włączającej oraz mieszkalnictwo wspomagane dla osób z zD. Dorosłe osoby z zespołem Downa pracują w obsłudze widza w teatrze. Goście balu będą mogli zobaczyć ich w realnej pracy.

Strona balu i rezerwacja miejsc: TUTAJ

EFEKTY

Najważniejszym mierzalnym efektem jest włączenie osób z zespołem Downa w pracę w wymiarze zależnym od ich aktualnych możliwości.


Kampania #Jestem21 ma charakter cykliczny i jest prowadzona przez naszą fundację od 2019r. Wierzymy, że w ciągu 10 lat uda sięnam zmienić myślenie o zespole Downa.